‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ 
UvA
Bekijk deze mail online
UvA
UvA
Universiteit van Amsterdam
UvA
UvA
Nieuwsbrief | Kennisdelingsbijeenkomst Een Slimmer Collegejaar 19 juni 2024
UvA
UvA
Hallo allemaal en een hele fijne zomer gewenst namens de projectleiding van de landelijke pilot “Een Slimmer Collegejaar”. In deze nieuwsbrief blikken we terug op de zeer geslaagde landelijke kennisdelingsbijeenkomst van deze pilot, die werd gehouden bij de Universiteit Twente te Enschede. Hartelijk dank voor uw aanwezigheid. De presentaties van deze middag vindt u hier.
UvA
UvA
UvA
Monitoringssessie voor pilotdeelnemers
UvA
Pauline Modderman is de nieuwe monitoringsexpert voor de landelijke pilot “Een Slimmer Collegejaar” Ze deelde in de monitoringssessie -een besloten meeting voor pilotdeelnemers- haar plan van aanpak voor de reflexieve weg naar de pilottussenevaluatie. In het monitoringskanaal in de SCJ Teamsomgeving blikt Pauline kort terug op deze bijeenkomst en kijkt ze vooruit naar de landelijke tussenevaluatie van de pilot. Ter illustratie vertelde Maaike Huizing van de Hanze Hogeschool Groningen over het wenkend perspectief van hun interventies, die worden geduid door reflexieve monitoring.
UvA
UvA
UvA
Middagprogramma voor pilotdeelnemers en genodigden
UvA
De landelijke kennisdelingsbijeenkomst voor “Een Slimmer Collegejaar” ging van start met een heerlijke lunch op de prachtige eventlocatie in het U Parkhotel te Enschede op de Campus van Universiteit Twente. Pilotdeelnemers en vertegenwoordigers van OCW, Inspectie en studentenraden ontmoetten elkaar en wandelden langs de muurkranten. Op de muurkranten deelden de onderwijsinstellingen voortgang en activiteiten van de lokale pilots en dit leverde mooie gesprekken op. De muurkranten zijn voor pilotdeelnemers ook digitaal beschikbaar in de SCJ Teamsomgeving.
UvA
Uva
Muurkranten Muurkranten  → Muurkranten
Uva
Uva
UvA
UvA
Welkom
UvA
Na de inloop lunch heette de dagvoorzitter Pieter Boerman -directeur van het Pre-University Programma UT- iedereen van harte welkom. Stefan Kooij -vice-decaan onderwijs UT- presenteerde de onderwijsvisie van de Universiteit Twente. Alexandra Schouten (landelijke projectleider Een Slimmer Collegejaar) gaf een kort overzicht van nieuwe pilotleiders en -deelnemers en blikte vooruit op het komende jaar; de pilot gaat op weg naar de tussenevaluatie.
Maar wat gebeurt er nu in de pilots? De presentaties op deze dag gaven een indruk van bevlogen pilotleiders en hun inspirerende onderzoeken en interventies. Zo ontstond een mooi beeld van de eerste opbrengsten van de deelname van onderwijsinstellingen aan de landelijke pilot, mogelijk gemaakt door de verstrekte financiële toelage van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in 2023.
UvA
Studentbetrokkenheid leidt tot innovatiesucces
UvA
Sissi de Beer (universitair docent UT) trapte af en hield een energieke voordracht over studentbetrokkenheid bij de studie Technisch Natuurkunde. Natuurlijk in gezelschap van een paar studenten, die vragen beantwoorden van de aanwezigen. Haar take-away delen we graag nog een keer met jullie: Bij onderwijsinnovatie: neem een student mee bij het primaire proces, zij kunnen een nieuw perspectief leveren!
UvA
UvA
UvA
Reflectietijd hoort bij onderwijsinterventies
UvA
Vervolgens namen Justine Blanford en Wim de Boer het woord voor de pilot bij UT Industrial Design &Engineering. Twee jaar geleden startten ze met development teams (aangevuld met studenten) voor een curriculum herziening. Toen is er een globale opzet gemaakt en daarvanuit zijn ze steeds specifieker gaan herinrichten.  Dit bleek ook spannend; wanneer vakken verdwijnen, wat zijn de gevolgen? Het zijn intensieve trajecten, maar de eerste resultaten zijn inspirerend. Het panel gaf input vanuit hun ervaringen. Justine adviseert reflectietijd in te plannen, zodat de onderwijsstaf de eigen vakken kan overdenken en essentiële stof kan identificeren. Take away: If you make a change in a curriculum, design also reflective time in the process!
UvA
De uitdaging van minder herkansingen
UvA
Kan het ook minder? Herbert Wormeester (UT Advanced Technology & Nanotechnology) vertelde met een panel van experts over de pilot, die de toetsmomenten her-programmeert. Hij illustreerde de opbrengsten en uitdagingen van de invoering van minder herkansingen. Herbert verwees ook naar het TOM-model (Twents Onderwijsmodel) en dat de routekaart voor de herziening is gebaseerd op het uitgangspunt: “meedoen is halen”. De interventies werden geëvalueerd door uitvragen aan docenten en studenten.
Take away: Minder herkansingen geeft meer ruimte voor docenten én studenten!
UvA
UvA
UvA
Ruimte maken met Marie Kondo
UvA
Deze presentatie sloot naadloos aan bij de daaropvolgende presentatie van Wouter Buursma en Hilde Remmers. Voor we gaan innoveren, stellen deze experts van het Centre for Teaching & Learning van de Vrije Universiteit Amsterdam, moet je eerst ruimte maken. Met de principes van Marie Kondo lieten zij zien waarom opruimen in het curriculum moeilijk is, maar wel noodzakelijk om “edubesitas” te voorkomen.
Take away: Does it spark joy? Categoriseer en bouwen komt na rouwen!
UvA
UvA
UvA
Waar knelt de urennorm?
UvA

De afsluitende presentatie van Peter Schrijver en Martine Pol boeide de aanwezigen tot aan de borrel. Tijdens het opzetten van de landelijke pilot werd er veel gevraagd, waarom de pilot binnen de wettelijke kaders moest plaats vinden. Want, was de 1680 urennorm niet de oorzaak van het (stress-) volle collegejaar? Deze vraag verdiende meer aandacht, want was hier sprake bij deze opvatting van een feit of aanname? Meer lezen? Lees hier verder...

UvA
Take away: Peter en Martine voeren aan dat slimmer inrichten of definiëren van de normuren vanuit de instellingen kan leiden tot meer rust en ruimte in het collegejaar en gaven hier hun ideeën over. Martine moedigt aan om contact op te nemen met de Onderwijsinspectie om mee te denken bij innovaties, die leiden tot vragen over het wettelijk kader.
UvA
Met nieuwe inzichten en enthousiast over het inkijkje in de lopende pilots werd er nog lang nagepraat tijdens de afsluitende borrel.
UvA
Voor meer informatie over de pilots, problemen met de links en verzoeken om informatie, die in deze nieuwsbrief alleen toegankelijk is voor pilotdeelnemers, kunt u contact opnemen met Pleunie van den Borne en Alexandra Schouten;
Pleunie van den Borne       pleunie.vandenborne@eur.nl
Alexandra Schouten           a.voskamp@uva.nl
UvA
UvA
Deze nieuwsbrief is verzonden aan deelnemers van de landelijke pilot SCJ en de aangemelde deelnemers aan de kennisdelingsbijeenkomst. Afmelden voor deze nieuwsbrief via slimmercollegejaar-bb@uva.nl
UvA
UvA
UvA