|
Hallo allemaal en een hele fijne zomer gewenst namens de projectleiding van de landelijke pilot “Een Slimmer Collegejaar”. In deze nieuwsbrief blikken we terug op de zeer geslaagde landelijke kennisdelingsbijeenkomst van deze pilot, die werd gehouden bij de Universiteit Twente te Enschede. Hartelijk dank voor uw aanwezigheid. De presentaties van deze middag vindt u hier. |
|
|
|
Monitoringssessie voor pilotdeelnemers |
|
|
|
Pauline Modderman is de nieuwe monitoringsexpert voor de landelijke pilot “Een Slimmer Collegejaar” Ze deelde in de monitoringssessie -een besloten meeting voor pilotdeelnemers- haar plan van aanpak voor de reflexieve weg naar de pilottussenevaluatie. In het monitoringskanaal in de SCJ Teamsomgeving blikt Pauline kort terug op deze bijeenkomst en kijkt ze vooruit naar de landelijke tussenevaluatie van de pilot. Ter illustratie vertelde Maaike Huizing van de Hanze Hogeschool Groningen over het wenkend perspectief van hun interventies, die worden geduid door reflexieve monitoring.
|
|
|
|
Middagprogramma voor pilotdeelnemers en genodigden |
|
|
|
De landelijke kennisdelingsbijeenkomst voor “Een Slimmer Collegejaar” ging van start met een heerlijke lunch op de prachtige eventlocatie in het U Parkhotel te Enschede op de Campus van Universiteit Twente. Pilotdeelnemers en vertegenwoordigers van OCW, Inspectie en studentenraden ontmoetten elkaar en wandelden langs de muurkranten. Op de muurkranten deelden de onderwijsinstellingen voortgang en activiteiten van de lokale pilots en dit leverde mooie gesprekken op. De muurkranten zijn voor pilotdeelnemers ook digitaal beschikbaar in de SCJ Teamsomgeving. |
|
|
|
Welkom |
|
|
|
Na de inloop lunch heette de dagvoorzitter Pieter Boerman -directeur van het Pre-University Programma UT- iedereen van harte welkom. Stefan Kooij -vice-decaan onderwijs UT- presenteerde de onderwijsvisie van de Universiteit Twente. Alexandra Schouten (landelijke projectleider Een Slimmer Collegejaar) gaf een kort overzicht van nieuwe pilotleiders en -deelnemers en blikte vooruit op het komende jaar; de pilot gaat op weg naar de tussenevaluatie. Maar wat gebeurt er nu in de pilots? De presentaties op deze dag gaven een indruk van bevlogen pilotleiders en hun inspirerende onderzoeken en interventies. Zo ontstond een mooi beeld van de eerste opbrengsten van de deelname van onderwijsinstellingen aan de landelijke pilot, mogelijk gemaakt door de verstrekte financiële toelage van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in 2023. |
|
|
|
Studentbetrokkenheid leidt tot innovatiesucces |
|
|
|
Sissi de Beer (universitair docent UT) trapte af en hield een energieke voordracht over studentbetrokkenheid bij de studie Technisch Natuurkunde. Natuurlijk in gezelschap van een paar studenten, die vragen beantwoorden van de aanwezigen. Haar take-away delen we graag nog een keer met jullie: Bij onderwijsinnovatie: neem een student mee bij het primaire proces, zij kunnen een nieuw perspectief leveren! |
|
|
|
Reflectietijd hoort bij onderwijsinterventies |
|
|
|
Vervolgens namen Justine Blanford en Wim de Boer het woord voor de pilot bij UT Industrial Design &Engineering. Twee jaar geleden startten ze met development teams (aangevuld met studenten) voor een curriculum herziening. Toen is er een globale opzet gemaakt en daarvanuit zijn ze steeds specifieker gaan herinrichten. Dit bleek ook spannend; wanneer vakken verdwijnen, wat zijn de gevolgen? Het zijn intensieve trajecten, maar de eerste resultaten zijn inspirerend. Het panel gaf input vanuit hun ervaringen. Justine adviseert reflectietijd in te plannen, zodat de onderwijsstaf de eigen vakken kan overdenken en essentiële stof kan identificeren. Take away: If you make a change in a curriculum, design also reflective time in the process! |
|
|
|
De uitdaging van minder herkansingen |
|
|
|
Kan het ook minder? Herbert Wormeester (UT Advanced Technology & Nanotechnology) vertelde met een panel van experts over de pilot, die de toetsmomenten her-programmeert. Hij illustreerde de opbrengsten en uitdagingen van de invoering van minder herkansingen. Herbert verwees ook naar het TOM-model (Twents Onderwijsmodel) en dat de routekaart voor de herziening is gebaseerd op het uitgangspunt: “meedoen is halen”. De interventies werden geëvalueerd door uitvragen aan docenten en studenten. Take away: Minder herkansingen geeft meer ruimte voor docenten én studenten! |
|
|
|
Ruimte maken met Marie Kondo |
|
|
|
Deze presentatie sloot naadloos aan bij de daaropvolgende presentatie van Wouter Buursma en Hilde Remmers. Voor we gaan innoveren, stellen deze experts van het Centre for Teaching & Learning van de Vrije Universiteit Amsterdam, moet je eerst ruimte maken. Met de principes van Marie Kondo lieten zij zien waarom opruimen in het curriculum moeilijk is, maar wel noodzakelijk om “edubesitas” te voorkomen. Take away: Does it spark joy? Categoriseer en bouwen komt na rouwen! |
|
|
|
| | | | | | |