Bekijk deze mail online
Universiteit van Amsterdam
UvA Studentennieuws
Beste studenten,

Jullie hebben wellicht gisteravond of vanochtend gezien dat er een pand van de UvA was bezet door actievoerders, en vervolgens is ontruimd. In deze extra nieuwsbrief willen we graag antwoord geven op vragen die jullie daarover wellicht hebben.

Waar ging de actie over?
De actievoerders van onder meer UvA Rebellion en Mokum Kraakt riepen de UvA onder andere op om ‘samenwerking met Shell’ te verbreken. Er lopen op dit moment vier (NWO) projecten op het gebied van energietransitie, gezondheid en een schoner milieu die (mede)gefinancierd worden door Shell.

Is er overlegd met de actievoerders?
Wij zijn gistermiddag direct in gesprek gegaan met UvA studenten onder de activisten. Het was een constructief gesprek; wij delen hun zorgen over het klimaat en het onderwerp staat ook bij ons hoog op de agenda. Er is de afgelopen maanden regelmatig overlegd met de Centrale Studentenraad, actiegroepen en andere UvA-betrokkenen over samenwerking met Shell. In een uitgebreide brief op 23 december hebben wij al antwoord gegeven op alle vragen hierover uit een eerdere petitie.

Wat is er toegezegd in het gesprek?
Op meerdere punten is er overeenkomst:
  • We gaan een UvA-brede discussie met medewerkers en studenten onder leiding van rector Peter-Paul Verbeek organiseren over het onderwerp ‘samenwerken met derden’;
  • De onafhankelijke Adviescommissie samenwerking met derden zal worden gevraagd naar lopende projecten waarin Shell participeert te kijken, om ons normenkader tegen het licht te houden. Lopende projecten worden niet stopgezet. De commissie kan advies uitbrengen op basis van wetenschappelijk en maatschappelijke overwegingen, waarbij onder meer de vraag kan worden gesteld: draagt dit onderzoek daadwerkelijk bij aan een duurzame toekomst?
  • We sluiten uit dat Shell of andere bedrijven in de fossiele industrie invloed uitoefenen op onderwijs en onderzoek.
Waarom is er gisteravond toch ontruimd?
Het pand dat de actievoerders bezetten was BG4, de voormalige Academische Club. Wij hebben hen tijdens het gesprek gevraagd of zij vrijwillig het pand wilden verlaten. Wij hebben ook aangegeven dat protesteren en demonstreren binnen de UvA altijd mag, en dat er altijd ruimte is om verder te praten en met elkaar in overleg te blijven, maar dat inbreken, bezetten en overnachten niet wordt toegestaan. We hadden gehoopt dat de toezeggingen ertoe zouden leiden dat de actievoerders de bezetting zouden beëindigen. Omdat zij dit niet konden toezeggen hebben wij uiteindelijk aangifte gedaan. Ook waren er aanwijzingen dat de activisten andere groepen mobiliseerden zich aan te sluiten. De politie heeft vervolgens de aanwezigen meerdere keren verzocht het pand te verlaten, toen dat niet gebeurde heeft de politie BG4 ontruimd.

Het is erg belangrijk dat we de dialoog over klimaat en duurzaamheid blijven voeren, daarvoor staan we altijd open, dat is ook wat we de afgelopen maanden hebben gedaan en dat blijven we doen.

Peter-Paul Verbeek, Jan Lintsen en Geert ten Dam

College van Bestuur

Universiteit van Amsterdam
Twitter Facebook Instagram LinkedIn Youtube