|
|
PUBLICATIES
|
|
|
Publicatie praktijkboek Buitenschoolse kennisbronnen. Dit boek is bedoeld voor iedereen die in de klas aan de slag wil gaan met de buitenschoolse kennisbronnen van leerlingen. Het boek legt kort de theoretische achtergrond van deze aanpak uit en omschrijft met behulp van veel voorbeelden uit de praktijk hoe je buitenschoolse kennisbronnen van leerlingen kunt vinden, hoe je ze kunt gebruiken, en wat de effecten daarvan kunnen zijn. Ook komt aan de orde welke leerkrachtcompetenties hier belangrijk voor zijn en wat uitdagingen en valkuilen zijn. De publicatie is digitaal beschikbaar op de WOA-website.
Inmiddels staat op de WOA-website het eerste wetenschappelijke artikel dat over dit project is gepubliceerd: Volman, M., & 't Gilde, J. (2021). The effects of using students’ funds of knowledge on educational outcomes in the social and personal domain. Learning, Culture and Social Interaction, 28, [100472].
Eind 2020 verscheen een samenvattend artikel over het project in ‘Pedagogiek in Praktijk’: Volman, M. L. L., & 't Gilde, J. (2020). Putten uit verborgen bronnen. Pedagogiek in Praktijk, 118, 12-16. In het tijdschrift van CNV-onderwijs (Schooljournaal) stond eind 2020 ook een interview met Monique Volman over het onderzoek. Leerlingen weten veel meer dan ze op school leren, namelijk vanuit hun cultuur, ervaringen, hobby’s en social media. Het is aan leraren om achter deze verborgen kennis te komen en toe te passen in hun lessen. Zo kan de betrokkenheid van leerlingen met de lesstof worden vergroot, net als hun zelfvertrouwen.
In het januari-februarinummer van het tijdschrift Van Twaalf tot Achttien staat een bijdrage van Monique Volman over kansenongelijkheid en wat dat van leraren vraagt.
Leer ze lezen, praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs. Leesonderzoekers Amos van Gelderen, Kees de Glopper en Roel van Steensel selecteerden 23 kernartikelen over de fundamenten van goed leesonderwijs. Onderwijsjournalist Bea Ros beschrijft in een toegankelijke stijl hoe leraren en schoolleiders uit het basisonderwijs iedere leerling kunnen leren lezen. Leer ze lezen bestrijkt het hele palet van ontluikende geletterdheid tot en met tekstbegrip en geeft uitsluitsel over het belang van onder meer leesmotivatie, leesstrategieën en thematisch leesonderwijs.
Taalvriendelijk Onderwijsbeleid. In november en december vonden Nationale Rondetafels plaats met onderwijsprofessionals, beleidsmakers en ouders rond het thema ‘meertaligheid in het onderwijs’, georganiseerd door het Sirius Policy Network on Migrant Education in samenwerking met de Rutu Foundation. Dit jaar is de focus gericht op taalvriendelijk onderwijs. Aan het eind van de serie worden concrete beleidsaanbevelingen opgenomen in een actieplan voor taalvriendelijk onderwijs in Nederland. Dit wordt aangeboden aan de onderwijskoepels en het ministerie van Onderwijs. Het rapport is hier aan te vragen.
Voor meer nieuwe publicaties van WOA of door collega’s die met vergelijkbare thematiek werken. Neem eens een kijkje op de WOA website!
|
|
|
|
|
|