Universiteit van Amsterdam
Bekijk deze e-mail online Universiteit van Amsterdam op Twitter
Met deze nieuwsbrief willen we alle betrokkenen en geïnteresseerden informeren over de voortgang van het onderzoek binnen Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam. Als u meer over een onderwerp wilt weten, kunt u doorklikken naar pagina’s van de website die toegang geven tot uitgebreidere teksten, integrale documenten en clips.

De WOA heeft ook een website, zie: http://woa.kohnstamminstituut.nl

Op de website vindt u:
  • Actualiteiten rondom de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam en belangrijke data en verslagen van bijeenkomsten;
  • Het onderzoek van de leerteams en van de samenwerkende kennisinstellingen;
  • Relevante praktijkvragen die zijn beantwoord door de Kennisrotonde;
  • De opbrengsten van onderzoek zoals gepresenteerd in kennisclips.
ACTUALITEIT
Vier werkplaatsen Onderwijsonderzoek
UIT: PODIUM (2019) Recent zijn vier Werkplaatsen Onderwijsonderzoek Primair Onderwijs gestart waarin scholen, universiteiten, hogescholen en kennisinstellingen de komende drie jaar ten behoeve van de po-sector gezamenlijk onderzoek doen naar ‘wat werkt’ bij het bestrijden van onderwijsachterstanden. In vier werkplaatsen onderwijsonderzoek – in Arnhem/ Nijmegen, Groningen, Amsterdam en Utrecht – onderzoeken leerkrachten en onderzoekers samen welke aanpak werkt, onder welke omstandigheden en waarom dat zo is. Daarbij is de vraag uit de praktijk het uitgangspunt.
> Lees verder over de Werkplaatsen in Arnhem/ Nijmegen, Groningen en Utrecht
ONDERZOEK
Start nieuw WOA-project ‘Gelijke onderwijskansen’
DOOR: LISA GAIKHORST | UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM | PROJECTLEIDER WOA-PROJECT ‘’GELIJKE ONDERWIJSKANSEN’’ |
In september 2019 is er een subsidie toegekend voor een nieuw WOA-project met als titel ‘Gelijke onderwijskansen’. Binnen dit project werken onderwijsprofessionals van tien basisscholen (uit de schoolbesturen STAIJ, ASKO, SIRIUS, ZaanPrimair en de Almeerse Scholen Groep) en onderzoekers vanuit drie Amsterdamse kennisinstituten (UvA, HvA en Kohnstamm Instituut) samen aan de vormgeving en evaluatie van concrete aanpakken/interventies om meer kansengelijkheid in het onderwijs te creëren.

Binnen het project wordt in drie verschillende themateams gewerkt, namelijk een themateam 1) Taal, 2) Leerkrachtverwachtingen, en 3) Versterken van Hulpbronnen. Deze thema’s komen voort uit de vragen en behoeften van de deelnemende scholen.


Foto: Lisa Gaikhorst
> Op de WOA website staat binnenkort meer informatie over dit WOA-project
WOA-project ‘Kennisbronnen van leerlingen’
DOOR: JUDITH ’T GILDE|ONDERZOEKER OP DE UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM| Op dit moment is het projectteam druk bezig met het analyseren en delen van de resultaten van het onderzoek over het gebruik maken van de buitenschoolse kennisbronnen van leerlingen voor socialisatie en persoonsvorming. Er is een artikel geschreven over het onderzoek, dat in november gepubliceerd is in Didactief en op 11 januari zijn de bevindingen gepresenteerd op de ResearchED conferentie.

Lees verder over de conferentie op de website van ResearchED.


Afbeelding: Website Dicatief
> Lees het volledige artikel
WOA-project ‘Diversiteit in de klas leren benutten’
DOOR: MARLOUS TIEKSTRA |UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM| PROJECTLEIDER WOA-PROJECT ‘DIVERSITEIT BENUTTEN’| In het WOA-project Diversiteit in de klas leren benutten (dec. 2018 – dec. 2021) gaan we op zoek naar manieren om diversiteit te kunnen (leren) benutten als leerkracht in het Amsterdamse onderwijs.

Op 17 september is tijdens een kick-off bijeenkomst het startsein gegeven voor leerteams en onderzoekers voor de activiteiten in dit schooljaar. De leerteams gaan werken aan het vergroten van hun competenties (en die van collega’s) op het gebied van het benutten van (super)diversiteit in de klas. Samen wordt onderzocht of en hoe dit bijdraagt aan een het vormgeven van een inclusieve leeromgeving. De samenwerking bestaat uit 10 basisscholen van ASKO, AWBR, OOadA, Sirius en STAIJ en de kennisinstituten UvA, HvA en Kohnstamm Instituut.

Op 4 februari komt het projectteam weer bijeen om de ervaringen tot nu toe uit te wisselen en inspiratie op te doen voor de activiteiten voor de rest van het schooljaar.
Afronding WOA-project ‘Werkplaats Diversiteit’
DOOR: INTI SOETERIK |UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM| PROJECTLEIDER WERKPLAATS DIVERSITEIT| Na 3 jaar gezamenlijk onderzoek en ontwikkeling rondom diversiteitsvraagstukken in het Amsterdamse basisonderwijs, werd op Woensdag 16 oktober 2019 op basisschool de Rozemarn de WOA Werkplaats Diversiteit feestelijk afgesloten.


Foto: Marianne Boogaard

Na een kritische reflectie van Prof. Dr. Sabine Severiens (Erasmus Universiteit) op de opbrengsten van de werkplaats zijn de aanwezigen aangezet tot actie om de visie ‘recht doen aan diversiteit’ en de canon diversiteit mee te nemen in onderwijs en onderzoekontwikkelingen binnen de eigen instelling.


Publicatie: WOA

Als klap op de vuurpijl werd de publicatie ‘Drie jaar Werkplaats Diversiteit’ overhandigd aan Monique van Opstal, teammanager Primair Onderwijs gemeente Amsterdam.
> Lees het WOA kader diversiteit, incl. visie ‘recht doen aan diversiteit’ en canon diversiteit
Werkbare principes en illustraties vanuit drie Werkplaatsen
De pilot Werkplaatsen Onderwijsonderzoek PO (2016-2019) heeft op basis van de ervaringen van de 3 werkplaatsen (WOU Utrecht, Point Tilburg en WOA Amsterdam), een monitor en literatuuronderzoek een aantal werkbare principes op een rij gezet. Dit heeft geresulteerd in een viertal interactieve canvassen: Een overkoepelend canvas met werkbare principes en achtergrondtekst en drie canvassen met illustraties vanuit de drie Werkplaatsen.
> Klik hier voor de interactieve Canvassen van de werkplaatsen
Onderwijs en onderzoek verbinden met het Platform Samen Onderzoeken
Scholen, schoolbesturen, universiteiten en hogescholen werken op tal van plekken samen om met kennis en wetenschappelijk onderzoek het onderwijs “evidence informed” te verbeteren. De PO-Raad en het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) ondersteunen met het online Platform Samen Onderzoeken deze samenwerkingsinitiatieven. Ze willen hierdoor bijdragen aan het leren van elkaar, het zoeken van verbinding  en aan kwaliteitsverbetering van de samenwerking. Op het platform is ook informatie te vinden over de WOA en de andere werkplaatsen.


Afbeelding: Platform Samen Onderzoeken
> Lees verder
PUBLICATIES
Er zijn weer nieuwe publicaties van WOA of door collega’s die met vergelijkbare thematiek werken:
Zo wordt in het artikel ‘Docenten en hun cultuurdiverse klassen in het voortgezet onderwijs’ van Theeuwes, Denessen en Admiraal beschreven hoe docenten met ervaring in onderwijs aan cultuurdiverse klassen van het voortgezet onderwijs rekening houden met de culturele diversiteit van hun leerlingen, welke onderwijsdimensies zij hierbij betrekken, hoe ze hier invulling aan geven en wat hun overwegingen daarbij zijn.
B.C. Theeuwes, N. Saab, E. Denessen, en W. Admiraal (2019). Docenten en hun cultuurdiverse klassen in het voortgezet onderwijs. Pedagogische Studiën, 96 (4), 218-243.
> Lees het artikel
In het artikel ‘Teacher preparation for urban teaching: a multiple case study of three primary teacher education programmes’ doen Gaikhorst, Post, März en Soeterik verslag van onderzoek naar hoe drie lerarenopleidingen PO hun studenten voorbereiden op het lesgeven in de diverse stedelijke context.  
Gaikhorst, L., Post, J., März, V., & Soeterik, I. (2019). Teacher preparation for urban teaching: a multiple case study of three primary teacher education programmes. European Journal of Teacher Education.
> Lees het artikel
Als leraar wil je het beste voor je leerlingen. Hoe zorg je ervoor dat je ze allemaal gelijke kansen geeft? En dat je jongens én meisjes op hun talenten beoordeelt? UvA hoogleraar Monique Volman selecteerde samen met collega's Linda van den Bergh (Fontys) en hoogleraren Eddie Denessen (Radboud Universiteit/Universiteit Leiden) praktische inzichten uit internationaal onderzoek voor leraren in het basisonderwijs. Deze worden gedeeld in het boekje ‘Werk maken van gelijke kansen’, uitgegeven in de Didactief-reeks voor het PO verschenen.

> Lees de publicatie
AGENDA
Conferentie Onderwijsachterstanden op 12 februari 2020


Foto: Website Conferentie Onderwijsachterstanden

Op 12 februari 2020 vindt de Landelijke Conferentie over Onderwijsachterstanden plaats.

In het programma komen verschillende onderwerpen aan bod die een rol spelen bij de aanpak van onderwijsachterstanden.
> Meer informatie en aanmelden
Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Neem contact op met de redactie.