Universiteit van Amsterdam
Bekijk deze e-mail online Universiteit van Amsterdam op Twitter
Met deze nieuwsbrief willen we alle betrokkenen en geïnteresseerden informeren over de voortgang van het onderzoek binnen Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam. Als u meer over een onderwerp wilt weten, kunt u doorklikken naar pagina’s van de website die toegang geven tot uitgebreidere teksten, integrale documenten en clips.

De WOA heeft ook een website, zie: http://woa.kohnstamminstituut.nl

Op de website vindt u:
  • actualiteiten rondom de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam en belangrijke data en verslagen van bijeenkomsten;
  • het onderzoek van de leerteams en van de samenwerkende kennisinstellingen;
  • relevante praktijkvragen die zijn beantwoord door de Kennisrotonde;
  • de opbrengsten van onderzoek zoals gepresenteerd in kennisclips.
KENNISCLIPS
Funds of knowledge in de praktijk

Foto: Tjeerd Dijkstra

Onlangs is een nieuwe kennisclip op de WOA website geplaatst. Er was al een kennisclip met uitleg over wat funds of knowledge inhoudt, maar in de nieuwe kennisclip is te zien hoe funds of knowledge in de praktijk geïmplementeerd kan worden. Leerkrachten Dwayne (de Schakel) en Ditte (de Achthoek) vertellen over de verborgen kennis en talenten van hun leerlingen, hoe zij hier zicht op hebben gekregen en hoe zij deze in de klas hebben ingezet. Zo hebben leerlingen van de Schakel hun eigen rap bedacht.
> Bekijk de kennisclip
ACTUALITEIT, AGENDA EN BIJEENKOMSTEN
Uitnodiging afsluitende bijeenkomst pilot Werkplaats Diversiteit
Op 16 oktober is er een feestelijke, afsluitende bijeenkomst van de Werkplaats Diversiteit. Zie onderstaande uitnodiging voor het inhoudelijke programma. 


> Aanmelden kan t/m 11 oktober via deze link
Nieuw project: Gelijke Onderwijskansen
De WOA heeft een subsidie van 600.000 euro van de NRO ontvangen voor een nieuw onderzoeksproject binnen de Werkplaats rondom het thema Gelijke Onderwijskansen. In dit project gaan onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam, het Kohnstamm Instituut en leerkrachten en 10 leerteams van vijf schoolbesturen (ASKO, STAIJ, Sirius, ASG en Zaan Primair) op zoek naar interventies en methoden die gelijke kansen in het basisonderwijs bevorderen.
> Lees meer
Beleidsbrief gemeente over ‘Amsterdammerschap in het onderwijs’
Deze beleidsbrief bevat een groot aantal voorstellen om met het onderwijs een bijdrage te leveren aan het bevorderen van actief Amsterdammerschap. De brief is op 18 september besproken in de gemeenteraad. Wil je meer weten over hoe de gemeente inzet op Amsterdams burgerschap?
> Zie bijvoorbeeld
In productie: de documentaireserie Klassen
Sarah Sylbing en Ester Gould, de makers van de gelauwerde documentaireserie Schuldig, werken momenteel voor omroep HUMAN aan de nieuwe serie Klassen, die zich eveneens afspeelt in Amsterdam-Noord. Klassen gaat over de strijd tegen ongelijkheid in het onderwijs en wordt in het najaar van 2020 uitgezonden.


Copyright free foto, gemaakt door Nicole Honeywill
NRO congres 30 oktober

Foto: NRO

Op 30 oktober is er weer een NRO congres met een presentatie door de gezamenlijke werkplaatsen. Bart Joosse en Paulien Bakker zullen daar namens WOA een presentatie geven over de resultaten van het onderzoek op de Admiraal de Ruyterschool. Ze zullen vertellen hoe het leerteamonderzoek zich in de afgelopen jaren ontwikkeld heeft van een focus op differentiatie op cognitieve niveaus naar een focus op bredere talentontwikkeling in de superdiverse klas.
> Link naar het congres
UvA Academy

Foto: UvA Academy

De UvA Academy biedt ‘continuous professional development’ programma's. Hier worden de meest recente inzichten uit wetenschap en praktijk toegankelijk en bereikbaar gemaakt voor professionals die diepgang en inspiratie zoeken. Zo start er in het voorjaar een masterclass ‘visie op onderwijs’. Voor een compleet overzicht van alle masterclasses zie de website van UvA Academy.
> Naar de website van UvA Academy
ONDERZOEK
Speciale uitgave van Zorg Primair
In september is door betrokkenen bij de Werkplaats Diversiteit een speciale uitgave van het vaktijdschrift Zorg Primair samengesteld. In het themanummer van Zorg Primair beschrijven leerkrachten onderzoek dat zij in hun eigen praktijk in samenwerking met onderzoekers en opleiders binnen de Werkplaats Onderwijsonderzoek PO Amsterdam, hebben verricht. Het is een mooie publicatie geworden, met veel verschillende bijdragen. De speciale uitgave is te bekijken via onderstaande link en een papieren uitgave is te verkrijgen op 16 oktober tijdens de afsluitende bijeenkomst van de Werkplaats Diversiteit.

Foto: Larissa Rand
> Download Zorg Primair
Baat bij goed oudercontact
De Amsterdamse basisschool Willibrord merkte dat ouders elkaar nauwelijks kenden. En dus besloot Mirjam Blok zich te verdiepen in hun onderlinge contact. In een artikel in Didactief gaat zij in op de vraag wat goede oudernetwerken voor de school kunnen betekenen en hoe je ze realiseert.

Foto: Mirjam Blok
> Lees het volledige artikel
“Je moet niet wachten op een stelselverandering, je moet nu wat aan de cultuur op scholen doen”
Onderzoeker Illias El Hadioui heeft onderzoek gedaan naar hoe leerlingen schakelen tussen de verschillende leefwerelden (thuis, peergroup en school) en hoe docenten zich daar op meer of minder effectieve wijze toe verhouden. De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in een boek ‘Switchen en Klimmen’. Leerkrachten moeten begrijpen hoe leerlingen switchen naar en klimmen op de schoolladder. Er moet binnen een schoolteam ruimte zijn om sociaal moeilijke onderwerpen te kunnen bespreken en de leerkracht moet effectief pedagogisch leiderschap oppakken om ‘sociale pijn’ bij leerlingen weg te halen.


Iliass El Hadioui – Foto: Ebru Aydin
> Meer informatie over het onderzoek
Leerlingen onder elkaar
Wat betekenen verschillen in de klas voor leerlingen zelf? In diversiteitsonderzoek worden vaak vragen gesteld en beantwoord vanuit het perspectief van de leraar: wat heb jij nodig voor de talentontwikkeling van je leerlingen, hoe voer je een gesprek over moeilijke onderwerpen in de klas? Nu is ook gekeken hoe kinderen zelf diversiteit in hun klas en op school ervaren. Dit onderzoek is uitgevoerd met leerlingen van basisschool de St. Jan en de Willibrord. Een artikel hierover is te lezen in de oktoberuitgave van Didactief.
UIT DE KENNISROTONDE

Logo Kennisrotonde, nro.nl/kennisrotonde

De Kennisrotonde is het online loket voor de snelle beantwoording van vragen uit het onderwijs met kennis uit onderzoek. Iedereen die werkt in of nabij de onderwijspraktijk kan vragen stellen. Deze vragen beantwoordt de Kennisrotonde met wetenschappelijk gefundeerde inzichten over wat wel en wat niet werkt. Voor de WOA-website selecteren we die vragen die gaan over de thema’s van de werkplaats.

Deze maand staat de volgende vraag centraal:
“Op welke wijze draagt de aanwezigheid van een achterwacht bij aan een veilig pedagogisch klimaat in de klas?”

Werken in homogene niveaugroepen kan ten koste gaan van het zelfvertrouwen en welbevinden van leerlingen in lagere niveaugroepen. Leerkrachten bieden deze leerlingen soms minder rijke en motiverende instructie aan. Door de focus te verbreden (niet alleen cognitieve vakken) en ruimte te bieden voor eigen keuzes in een positieve sfeer kan de leerkracht bijdragen aan het welbevinden van leerlingen.
> Meer informatie en een uitgebreider rapport over deze vraag
Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Neem contact op met de redactie.