Universiteit van Amsterdam
Bekijk deze e-mail online Universiteit van Amsterdam op Twitter
Met deze tweemaandelijkse nieuwsbrief willen we alle betrokkenen en geïnteresseerden informeren over de voortgang van onze werkplaats. Als u meer over een onderwerp wilt weten, kunt u doorklikken naar pagina’s van de website die toegang geven tot uitgebreidere teksten, integrale documenten en clips.

De WOA heeft ook een website, zie: http://woa.kohnstamminstituut.nl (Let op de nieuwe URL!). Op de website vindt u:
  • actualiteiten rondom de werkplaats en belangrijke data en verslagen van bijeenkomsten
  • het onderzoek van de leerteams en van de samenwerkende kennisinstellingen 
  • relevante praktijkvragen die zijn beantwoord door de Kennisrotonde
  • de opbrengsten van onderzoek zoals gepresenteerd in kennisclips
KENNISCLIPS
Verborgen kennisbronnen van leerlingen gebruiken in de klas

Screenshot uit de kennisclip 'Funds of Knowledge, Hoe gebruik te maken van de verborgen kennis van leerlingen' door Monique Volman, woa.kohnstamminstituut.nl

In deze nieuwsbrief stellen we de kennisclip over Funds of Knowledge centraal. Deze theorie stelt dat kinderen ook buiten school veel verschillende dingen leren, bijvoorbeeld binnen het gezin, op straat, op de moskee of via de computer. Wanneer deze verborgen kennisbronnen ook gebruikt worden in de klas, kan dit voordelen hebben voor de leerlingen. Zo stimuleert het de leerlingen en voelen kinderen zich gezien. Een voorwaarde is dat je als leerkracht deze verborgen kennisbronnen van je leerlingen kent. In deze kennisclip worden tips gegeven voor het achterhalen van verborgen kennisbronnen bij leerlingen.
> Bekijk de kennisclip
ACTUALITEIT, AGENDA EN BIJEENKOMSTEN

Logo NRO, nro.nl

Vanuit de WOA is een aanvraag ingediend in het kader van de NRO-call: Werkplaatsen onderwijsonderzoek in het primair onderwijs. Naar een kennisintensief onderwijsachterstandenbeleid in het po. Het betreft een subsidieaanvraag voor 3 jaar voor €600.000,-. Eind juli horen we of de aanvraag is gehonoreerd. Als de aanvraag wordt toegekend gaan onderzoekers samen met onderwijsprofessionals van vijf schoolbesturen uit Amsterdam, Almere en Zaanstad aan de slag met de (door)ontwikkeling en evaluatie van interventies voor meer kansengelijkheid in het onderwijsrond de thema’s taal, leerkrachtverwachtingen en het versterken van hulpbronnen.
Studiemiddag op 8 mei 2019
 
Foto: Joyce Standaert Tijdens deze WOA studiemiddag stond de volgende vraag centraal: “Op welke manier kan kennisdeling op school en binnen het bestuur bijdragen aan nog meer betrokkenheid bij en eigenaarschap rondom onderzoeksprocessen, ook van leraren die geen deel uitmaken van die leerteams?”. Jan Baan, Marco Snoek en Wouter Schenke hebben de deelnemers aan de workshop via inspirerende presentaties laten nadenken over mogelijkheden om eigenaarschap rond onderzoek te verbreden en te versterken.
Onderzoeksteambijeenkomst op 27 mei 2019
Op 27 mei vond de zesde en laatste onderzoeksteambijeenkomst van dit jaar plaats. Hierin heeft het team gekeken naar de termen die meegenomen zijn in de WOA canon diversiteit, die voor de zomer zal worden gepresenteerd. Verder zijn verschillende posters en producten van de leerteams bekeken met als onderdeel de eerste resultaten van de onderzoeken. De posters waren op 6 juni te zien op het UPvA congres. Tot slot is er gereflecteerd op vragen omtrent het vervolg van de WOA.

Foto: Inti Soeterik
Mini symposium urban education
Logo Hogeschool Rotterdam, hogeschoolrotterdam.nl, logo Hogeschool van Amsterdam, hva.nl

De Hogeschool Rotterdam en de Hogeschool van Amsterdam organiseren samen op 21 juni een mini symposium rondom het thema ‘urban education’. De centrale vraag in dit symposium is ‘Wat vraagt de urban context van pedagogische professionals, studenten en opeleiders bij het opleiden, ondersteunen en praktijkgericht onderzoek?’. Het doel is om met opleiders, lectoren en studenten van de hogescholen en met betrokkenen uit het werkveld de grootstedelijke context te belichten. Onderwerpen als ouderparticipatie, leraar in de grote stad, burgerscahp in de context van superdiversiteit en de ondersteuning van studiesucces van vluchtelingenstudenten komen aan bod.
> Meer informatie
Colloquium Educational Sciences op 25 juni
Op dinsdag 25 juni geeft Linda Hogg (Victoria University of Wellington) een presentatie over de toepassing van de theorie van Funds of knowledge in het onderwijs in Nieuw-Zeeland: New Zealand teachers’ explorations of applying funds of knowledge theory. De presentatie vindt plaat van 16.00-17.00u in zaal C1.06 op de UvA Roeterseilandcampus, Nieuwe Achtergracht 166 in Amsterdam.

Foto: Youngworks
> Meer informatie
Verhalen uit mijn buurt
CultuurPlus en de OBA presenteren (bijna) elke laatste dinsdag van de maand een serie ontmoetingen: ‘ontmoet in mijn buurt’. De volgende bijeenkomst is op dinsdag 25 juni en gaat over de slavernij. Waarom leeft het nog? En heeft slavernij iets met mij te maken?
De bijeenkomsten daarna gaan over thema’s als diversiteit, wereldburgerschap en empathie.    

Ontmoet in mijn buurt, oba.nl
> Meer informatie
Academische vaardigheden inzetten in de klas en school
Sonja de Jong, leerkracht op de 5e Montessori Watergraafsmeer, heeft onlangs een vlog gemaakt. In deze vlog vertelt zij hoe ze haar academische vaardigheden toepast in haar groep 3/4 en wat zij kan betekenen voor de school. Daarnaast vertelt ze over de schoolbrede verrijkingslessen die ze verzorgt en hoe het werken in een bovenschools leerteam eruit ziet.

Screenshot vlog Sonja de Jong (Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs, BAB)
> Bekijk de vlog
Masterclass ‘Visie op Onderwijs’ op 5 september

Masterclass Visie op Onderwijs, afbeelding: Pixabay.com
Op 5 september start een bijzondere masterclass: Visie op Onderwijs. In de waan van de dag is er vaak weinig ruimte voor reflectie. Met deze masterclass wordt de tijd genomen om te denken, vragen te stellen, te discussiëren en te reflecteren. Door te kijken naar vier meesters in de filosofie en naar actuele thema’s komen belangrijke vraagstukken in het huidige onderwijsklimaat aan bod. Deze masterclass is bedoeld voor onderwijsprofessionals die op zoek zijn naar academische verdieping.
> Meer informatie
ONDERZOEK
Extra begeleiding en extra eisen voor startende leerkrachten in de grote stad
Onlangs is er onderzoek gedaan naar beginnende leerkrachten in Amsterdam. Het doel van dit onderzoek was om inzicht te krijgen in hoe beginnende leerkrachten beter toegerust kunnen worden voor het lesgeven in het basisonderwijs in een grootstedelijke omgeving. Resultaten laten zien dat beginnende leraren in de grote stad, naast hoge werkdruk, stress en onvoldoende ondersteuning, ook meer specifieke problemen ervaren die samenhangen met de leerlingpopulatie op hun school. Ze hebben bijvoorbeeld problemen in het contact met ouders en het omgaan met de diverse leerlingpopulatie.
> Lees het volledige artikel
Hoe kun je creativiteit in kritisch denken in de lessen bevorderen?
Dit is een vraag waar de OECD zich het laatste jaar mee heeft bezig gehouden. In 12 landen is hiermee geëxperimenteerd, waaronder in Nederland. Hoe besteed je hier als leerkracht aandacht aan? En hoe kun je de voortgang van leerlingen omtrent deze vaardigheden in kaart brengen?

De uitkomst van het onderzoek is een praktische toolkit met lessen en formatieve toetsen voor leerkrachten.
> Bekijk de toolkit of het rapport van dit onderzoek
Gelijke kansen voor alle Amsterdammers?
Het vraagstuk van gelijke kansen verdient meer aandacht in Amsterdam. Alleen met een integrale visie op ongelijkheid kunnen we begrijpen hoe achterstanden ontstaan, welke gevolgen ze hebben en hoe onwenselijke ongelijkheden kunnen worden aangepakt. En alleen op die manier kunnen we de stad toegankelijk houden voor alle Amsterdammers, of het nu gaat om onderwijs, gezondheid, huisvesting of arbeidsmarkt. In deze bundel zijn verschillende onderzoeken naar ongelijkheid in Amsterdam gebundeld. De bundel is gratis te downloaden via onderstaande link.

Foto: Streetart Frankey
> Download de essaybundel
Monitoronderzoek Oberon
In de regio Amsterdam is er een werkplaats onderwijsonderzoek (WOA) rondom het thema diversiteit. Oberon voert een monitoronderzoek uit naar de Werkplaatsen Onderwijsonderzoek. We zijn benieuwd in hoeverre men bekend is met WOA en de opgedane kennis binnen WOA.

Daarom hebben we een korte vragenlijst opgesteld die ons inzicht geeft in de kennisdeling van de WOA. Via onderstaande link komt u bij een korte vragenlijst die maximaal vijf minuten in beslag neemt.
> Vul de vragenljist in
UIT DE KENNISROTONDE

Logo Kennisrotonde, nro.nl/kennisrotonde

De Kennisrotonde is het online loket voor de snelle beantwoording van vragen uit het onderwijs met kennis uit onderzoek. Iedereen die werkt in of nabij de onderwijspraktijk kan vragen stellen. Deze vragen beantwoordt de Kennisrotonde met wetenschappelijk gefundeerde inzichten over wat wel en wat niet werkt. Voor de WOA-website selecteren we die vragen die gaan over de thema’s van de werkplaats.

Deze maand staat de volgende vraag centraal:
Wat kunnen leerkrachten doen om het welbevinden van cognitief zwakkere leerlingen te bevorderen?

Werken in homogene niveaugroepen kan ten koste gaan van het zelfvertrouwen en welbevinden van leerlingen in lagere niveaugroepen. Leerkrachten bieden deze leerlingen soms minder rijke en motiverende instructie aan. Door de focus te verbreden (niet alleen cognitieve vakken) en ruimte te bieden voor eigen keuzes in een positieve sfeer kan de leerkracht bijdragen aan het welbevinden van leerlingen.
> Meer informatie en een uitgebreider rapport over deze vraag
Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Neem contact op met de redactie.