Universiteit van Amsterdam
Bekijk deze e-mail online Universiteit van Amsterdam op Twitter
Met deze nieuwsbrief willen we alle betrokkenen en geïnteresseerden informeren over de voortgang van het onderzoek binnen de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam. Als u meer over een onderwerp wilt weten, kunt u doorklikken naar pagina’s van de website die toegang geven tot uitgebreidere teksten, integrale documenten en clips.

De WOA heeft ook een website, zie: http://woa.kohnstamminstituut.nl

Op de website vindt u:
  • Actualiteiten rondom de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam en belangrijke data en verslagen van bijeenkomsten;
  • Het onderzoek van de leerteams en van de samenwerkende kennisinstellingen;
  • Relevante praktijkvragen die zijn beantwoord door de Kennisrotonde;
  • De opbrengsten van onderzoek zoals gepresenteerd in kennisclips.
ACTUALITEIT
WOA-website vernieuwd!
De WOA-website is vernieuwd. Informatie over de verschillende projecten, events en publicaties is nu nog makkelijker te vinden.
> Neem eens een kijkje!
Good practices rondom afstandsonderwijs
Op de WOA-website worden sinds een paar weken ook good practices rondom afstandsonderwijs verzameld en gedeeld.
> Lees verder.
ONDERZOEK
WOA-project ‘Gelijke onderwijskansen’
DOOR: INTI SOETERIK | UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM | ONDERZOEKSBEGELEIDER WOA-PROJECT ‘’GELIJKE ONDERWIJSKANSEN’’ |  
Door de coronamaatregelen konden veel leerteams binnen het project ‘gelijke onderwijskansen‘ de afgelopen tijd de interventies die gepland waren niet (helemaal) uitvoeren zoals gepland. Maar dat was niet bij alle leerteams het geval. Zo hebben leerteams binnen het themateam taal de samenwerking met kinderen en ouders rondom meertaligheid ook op afstand voort kunnen zetten. Zie hieronder een voorbeeld van materiaal wat daarbij gebruikt is op basisscholen Sint Jan en Polygoon.


Fragment van materiaal wat in het kader van het themateam meertaligheid op de betrokken scholen gedeeld is met leerlingen en hun ouders.
> Op de WOA-website is meer informatie te vinden over dit WOA-project.
WOA-project ‘Kennisbronnen van leerlingen’
DOOR: MONIQUE VOLMAN | UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM|
In maart is het project ‘Gebruik maken van de buitenschoolse kennisbronnen van leerlingen voor socialisatie en persoonsvorming’ afgerond. De eindrapportage ligt momenteel ter goedkeuring bij NRO.

De resultaten van het project zijn beschreven in een praktijkboek en twee wetenschappelijke artikelen. In het praktijkboek laten we zien hoe leerkrachten verborgen kennis(bronnen) van leerlingen kunnen signaleren, en hoe ze hier in hun dagelijkse lespraktijk gebruik van kunnen maken. Het boek bevat veel voorbeelden uit de praktijk van de leerkrachten die aan het project deelnamen. We hopen het binnenkort onder andere via de WOA-website beschikbaar te kunnen maken.

In het eerste wetenschappelijke artikel relateren we de aanpak van de leerkrachten aan de theorie over Funds of knowledge en Funds of Identity. Het tweede artikel gaat in op de effecten van het gebruik maken van buitenschoolse kennisbronnen op het welbevinden van leerlingen in de klas, hun competenties op het gebied van omgaan met verschillen, en het sociale netwerk in de klas.
WOA-project ‘Diversiteit in de klas leren benutten’
DOOR: MARLOUS TIEKSTRA |UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM| PROJECTLEIDER WOA-PROJECT ‘DIVERSITEIT BENUTTEN’|
Nadat we in februari een mooie tussenevaluatiebijeenkomst hadden gehad met elkaar (zie foto) en mooie plannen hadden gemaakt voor de komende periode, werden we allemaal opeens geconfronteerd met de Coronacrisis en de bijbehorende (privé-)zorgen en maatregelen. De geplande activiteiten in de klas voor dit project kwamen tot stilstand en iedereen werd geconfronteerd met het organiseren van het onderwijs op afstand.


Fotograaf Marjolein Looijen
 
We hebben mooie voorbeelden en ervaringen gehoord van betrokken leraren die nu bijvoorbeeld een beter beeld krijgen van de thuissituaties van hun leerlingen. Voor het project zaten we midden in een interviewronde, die door de flexibiliteit van de leerkrachten en onderzoekers gewoon op een alternatieve manier heeft kunnen plaatsvinden. Geweldig! Maar, omdat er zo’n bijzondere situatie heeft voorgedaan als het sluiten van de scholen, zal het oorspronkelijke project helaas geen resultaten meer kunnen opleveren als van tevoren bedacht. We wachten momenteel af hoe onze subsidiegever daarmee om zal gaan (krijgen we bijvoorbeeld de mogelijkheid om de interventies in de scholen overnieuw te doen volgend schooljaar?).
Onderzoek naar afstandsonderwijs, diversiteit en ongelijkheid
DOOR: MONIQUE VOLMAN | UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM|
Door de coronamaatregelen konden de projecten ‘Gelijke onderwijskansen‘ en ‘Diversiteit in de klas leren benutten’ de afgelopen tijd niet (helemaal) doorgaan zoals gepland. Wel gebeurden er ondertussen op de scholen die aan deze projecten deelnemen interessante dingen in het afstandsonderwijs, waarbij ook ongelijkheid en diversiteit cruciale thema’s zijn. Veel scholen waren bereid ons aanvullende informatie te geven over hoe zij vorm gaven aan het afstandsonderwijs, hoe ze daarbij rekening houden en inspelen op diversiteit en ongelijkheid, en tegen welke vragen en problemen, maar ook kansen, ze daarbij aanlopen.

Voor het analyseren van deze informatie hebben we inmiddels een kleine subsidie gekregen van AMCIS (Amsterdam Centre of Inequality Studies). We hopen de gegevens ook te kunnen relateren aan de vragenlijstgegevens over het welbevinden van leerlingen die op de meeste scholen uit deze projecten verzameld zijn en nog worden. Zo hopen we te kunnen bijdragen aan inzicht in goede praktijken en ondersteuningsbehoeften van scholen op het gebied van afstandsonderwijs.
> Op de WOA-website worden good practices rondom afstandsonderwijs verzameld en gedeeld.
Onderzoek naar onderzoeksmatig werken van universitair opgeleide leerkrachten
.DOOR: JAN BAAN |UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM| ACADEMISCH OPLEIDER UPvA| LEERKRACHT ZONOVA
Jan Baan promoveerde op 8 april met zijn studie over het onderzoeksmatig werken van  universitair opgeleide leerkrachten. Het was door de coronamaatregelen een wat andere plechtigheid dan gebruikelijk, thuis via ZOOM met de commissie in toga. De paranimfen mochten gelukkig aanwezig zijn.


Jan Baan en paranimfen, bron: Jan Baan.

In de studie is door middel van zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek bekeken in hoeverre en hoe universitair opgeleide leerkrachten onderzoeksmatig werken. Uit de resultaten bleek dat studenten van universitaire pabo’s een meer onderzoekende houding hebben dan reguliere pabo studenten en dat universitair opgeleide leerkrachten meer gebruik maken van literatuur in hun lesgeven.

Er waren echter geen verschillen in de mate waarin leerkrachten reflecteren en onderzoek doen, dat terwijl universitair opgeleide leerkrachten zich wel competenter voelen op deze gebieden. Universitair opgeleide leerkrachten bleken bij te gaan dragen aan het onderzoekmatig werken in de school. Vooral een rol in een onderzoeksgroep of professionele leergemeenschap bleek hierbij stimulerend.


Voorkant proefschrift Jan Baan, vormgeving: Eduard Boxem.

Zie hier voor het gehele proefschrift.

Het Platform Samen opleiden & professionaliseren heeft onlangs ook een katern uitgebracht waarin ingegaan wordt op de positionering van de academische leerkracht in de schoolorganisatie.
> Ga naar de website van Platform Samen opleiden & professionaliseren
PUBLICATIES
Er zijn weer nieuwe publicaties van WOA of door collega’s die met vergelijkbare thematiek werken:
> Neem eens een kijkje op de WOA-website!
AGENDA
Conferentie 'Kansen in de Klas' op 19 november
Op 19 november 2020 organiseren researchED Nederland en de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam een regionale researchED conferentie voor alle leraren van Amsterdam en omstreken (en daarbuiten!). het thema dat centraal staat is ‘Kansen in de Klas’!

De inschrijving is al geopend. Klik hier voor tickets.
> Voor meer agenda items, zie de WOA-website.
Heeft u vragen over de nieuwsbrief, opmerkingen of suggesties? Neem dan contact op met de redactie

U ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat u een belangrijk contactpersoon bent van Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam (WOA). Mocht u de nieuwsbrief niet langer willen ontvangen, dan kunt u ons dit laten weten via e-mail. Reageert u niet, dan gaan wij ervan uit dat wij u de nieuwsbrief mogen blijven toesturen.