|
|
Onderzoek naar afstandsonderwijs, diversiteit en ongelijkheid
|
|
|
DOOR: MONIQUE VOLMAN | UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM| Door de coronamaatregelen konden de projecten ‘Gelijke onderwijskansen‘ en ‘Diversiteit in de klas leren benutten’ de afgelopen tijd niet (helemaal) doorgaan zoals gepland. Wel gebeurden er ondertussen op de scholen die aan deze projecten deelnemen interessante dingen in het afstandsonderwijs, waarbij ook ongelijkheid en diversiteit cruciale thema’s zijn. Veel scholen waren bereid ons aanvullende informatie te geven over hoe zij vorm gaven aan het afstandsonderwijs, hoe ze daarbij rekening houden en inspelen op diversiteit en ongelijkheid, en tegen welke vragen en problemen, maar ook kansen, ze daarbij aanlopen.
Voor het analyseren van deze informatie hebben we inmiddels een kleine subsidie gekregen van AMCIS (Amsterdam Centre of Inequality Studies). We hopen de gegevens ook te kunnen relateren aan de vragenlijstgegevens over het welbevinden van leerlingen die op de meeste scholen uit deze projecten verzameld zijn en nog worden. Zo hopen we te kunnen bijdragen aan inzicht in goede praktijken en ondersteuningsbehoeften van scholen op het gebied van afstandsonderwijs.
|
|
|
|
|