Het beste filosofieboek van het afgelopen jaar

De Socratesbeker 2022

Wie schreef het afgelopen jaar het meest urgente, oorspronkelijke en prikkelende Nederlandstalige filosofieboek? Tijdens de Maand van de Filosofie horen wij welk werk wordt bekroond met de Socratesbeker 2022.

Dit jaar onderzoeken we in de Maand van de Filosofie het thema ‘Intieme vreemden’. Tegen het eind van de Maand reiken we in SPUI25 de Socratesbeker 2022 uit. Tijdens deze feestelijke bijeenkomst worden de vijf genomineerden geïnterviewd door filosoof Marjan Slob.

Na afloop van de uitreiking vindt er ter ere van het 20-jarig bestaan van Stichting Maand van de Filosofie een feestelijke bijeenkomst plaats, met onder meer een filosofische pubquiz en muziek!

Over de sprekers

Lieke Asma is filosoof en psycholoog. In 2018 promoveerde ze aan de VU Amsterdam op een proefschrift over wetenschappelijk onderzoek naar vrije wil. Ze werkt aan de Munich School of Philosophy en is met name geïnteresseerd in handelingsfilosofie. In 2021 ontving ze een beurs van de Deutsche Forschungsgemeinschaft om onderzoek te doen naar het karakter van impliciete vooroordelen. Haar onderzoek is gepubliceerd in verschillende internationale tijdschriften, waaronder Journal of Consciousness Studies en Philosophical Psychology.

Jurriën Hamer is filosoof, jurist en schrijver van het boek Waarom schurken pech hebben en helden geluk (De Bezige Bij). Hij studeerde rechten en filosofie aan de Universiteit Utrecht, deed onderzoek aan de London School of Economics en promoveerde op een proefschrift over de politieke betekenis van mensenrechten. Als auteur en spreker laat hij zien hoe ideeën over rechtvaardigheid, schuld en de vrije wil invloed op ons leven uitoefenen.

Patrick Loobuyck studeerde godsdienstwetenschappen aan de KU Leuven en Moraalwetenschappen aan de UGent. Hij is als hoogleraar levensbescbouwing en politieke filosofie verbonden aan het Centrum Pieter Gillis van de Universiteit Antwerpen en gastprofessor aan de UGent. Naast Met elkaar – Voor elkaar, schreef hij ook Samenleven met gezond verstand (2017) en De Seculiere Samenleving (2013).

Frank Meester is filosoof, schrijver en initiatiefnemer van de filosofische denktank Nieuw Licht. Hij schreef onder meer Zie mij, Islam en samen met Stine Jensen het kinderboek Hoe voed ik mijn ouders op? Onder de naam Gebroeders Meester had hij met zijn broer Maarten een column in de Volkskrant en publiceerde hij de bestseller Meesters in de filosofie.

Hans Schnitzler is filosoof en publicist. In zijn werk staat de invloed van digitalisering op onze alledaagse leefwereld centraal. Schnitzler was columnist voor de Volkskrant en schrijft tegenwoordig essays en opiniestukken voor het journalistieke platform Follow the Money. Na zijn debuut Het digitale proletariaat (2015), publiceerde hij in 2017 Kleine filosofie van de digitale onthouding. In oktober 2021 verscheen Wij nihilisten, een zoektocht naar de geest van digitalisering.

Marjan Slob (moderator) is zelfstandig filosoof en essayist. Zij was jarenlang columnist van de Volkskrant, en schrijft voor denktanks over thema’s waarin kennis en waarden elkaar raken. Eerdere publieksboeken van haar: Foute fantasieën: kleine filosofie van de ontvankelijkheid en Hersenbeest: filosoferen over het brein en de menselijke geest. Met dat laatste boek won zij in 2017 de Socratesbeker.

Over de jury

De jury bestaat uit Rosan Hollak (juryvoorzitter en redacteur boeken NRC Handelsblad), Bert Bultink (hoofdredacteur Knack), Tanny Dobbelaar (recensent filosofie Trouw en docent essayistiek) en Pieter Pekelharing (docent filosofie aan de Universiteit van Amsterdam).