In de podcast Over Onderwijs & Opvoeding delen onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam de laatste inzichten uit wetenschappelijk onderzoek. Wat weten we over het leren en ontwikkelen van kinderen, jongeren en (jong)volwassenen? Welke factoren spelen hierin een rol en hoe kunnen we deze beïnvloeden? In de eerste afleveringen veel aandacht voor de impact van de coronacrisis.
thumbnail voor de podcast

Deze inspirerende podcast richt zich op professionals en beleidsmakers, en iedereen die meer wil weten over onderwijs en opvoeden. Podcastmaker Tjip de Jong gaat hiervoor in gesprek met onderzoekers van het Research Institute of Child Development and Education aan de Universiteit van Amsterdam en met externe experts. In de eerste twee afleveringen wordt ingezoomd op de effecten van de coronacrisis op kinderen, jongeren en volwassenen. Hoe staat het met hun veerkracht en welbevinden? Wat is er de komende periode hard nodig om hen te ondersteunen?

# 1 Welk effect heeft de coronacrisis gehad op de veerkracht en kansen(on)gelijkheid van jongeren en volwassen?

Lisa Gaikhorst, Femke Scheffers en  Levi van Dam gaan dieper in op het welzijn van leerlingen in het basisonderwijs en bespreken de effecten van social distancing op jongeren en volwassenen. Wat is er de komende periode nodig om de kansengelijkheid te verbeteren en welke interventies zijn veelbelovend voor het welzijn en welbevinden van jongeren?

# 2 Onderwijs en opvoeding tijdens coronacrisis: wat doet onderwijs op afstand met docenten en leerlingen?

Frank Cornelissen, Geertjan Overbeek en Floor van Rooij bespreken de gevolgen van de coronacrisis voor school, ouder, kind en hulpverlening. Hoe gaven leerkrachten vorm aan het onderwijs op afstand en hoe heeft dit het welbevinden van leerlingen beïnvloed?