Direct naar artikelinhoud
ColumnErik Ex

Rob Kemps voor de klas? Hartstikke leuk, maar misschien toch niet zo’n goed idee

Wat hebben Bill Gates, Steve Jobs, Beyoncé Knowles, Malcolm X, Ellen DeGeneres, Charles Dickens en Rob Kemps (zanger Snollebollekes en Slimste Mens 2021) met elkaar gemeen? Juist. Ze hebben allemaal nooit een diploma aan een universiteit behaald, maar zijn/waren zeer succesvol. Is een masterdiploma wel beter? Of moeten we die eis loslaten voor nieuwe leraren? En is het genoeg om een hoop levenservaring, liefde voor kinderen of een speciaal talent mee te brengen in het klaslokaal?

Ik denk het niet. Begrijp me niet verkeerd, ik zou graag door Rob Kemps uitgelegd krijgen hoe je dertigduizend Brabanders simultaan van links naar rechts laat bewegen. Daarnaast heb ik zat collega’s die geen universitaire opleiding hebben en magistraal zijn voor de klas. Maar in zijn algemeenheid denk ik dat het beter is als leraren zo ver als mogelijk doorgeleerd hebben in hun vak.

In de meeste landen vindt men dit overigens de normaalste zaak van de wereld, leraar word je na een universitaire opleiding. In de meeste andere sectoren in Nederland mikt men ook liever op de academicus. De overheid, de zorg, het bedrijfsleven: steeds vaker willen ze een master­diploma zien om ervoor te zorgen dat de beste mensen worden binnengehaald. Misschien vindt u dat een slechte ontwikkeling, maar dit is de realiteit van de diplomacompetitie.

Toch werd er afgelopen week bijna besloten om het masterniveau voor leraren in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs los te laten. Om het lerarentekort aan te pakken was het plan ontwikkeld om een ‘brede bevoegdheid’ mogelijk te maken, waarbij het masterdiploma voor de bovenbouw niet meer verplicht was. Maar binnen de club die erover moest adviseren, de commissie onderwijsbevoegdheden onder leiding van Paul Zevenbergen, waren vier leden die weigerden dit plan te ondertekenen.

Het is zaak om meer academici voor de klas te krijgen

Het dappere smaldeel schrijft in een brief aan de minister: ‘Om les te geven aan deze specifieke doelgroep van leerlingen is […] gedegen kennis van de vakinhoud en vakdidactiek nodig. Uit wetenschappelijke literatuur komt naar voren dat masteropgeleide leraren over meer vakinhoudelijke en vakdidactische kennis beschikken, wat samenhangt met hogere leerprestaties van hun leerlingen.’ Het masterniveau moet verplicht blijven voor de bovenbouw en ook in de rest van de onderwijssector en in de onderbouw van het voortgezet onderwijs is het zaak om meer academici voor de klas te krijgen.

We staan in het onderwijs het komende decennium voor een gigantische uitdaging: het stoppen van de daling van onderwijskwaliteit. Als de geopperde oplossing is om de eisen voor leraren te verlagen zijn we heel ver van huis.

De hervorming van de onderwijsbevoegdheden (want onderhoud is wel nodig) wordt doorgeschoven naar de volgende onderwijsminister, wie het ook moge zijn. Een vacaturetekst voor die functie? Ambitieuze doorpakker (m/v) met academisch denk- en werkniveau die langetermijndoelen in het oog houdt waarbij onderwijskwaliteit de hoogste prioriteit heeft.

Erik Ex (1987) is leraar geschiedenis op het Cygnus Gymnasium in Amsterdam en werkt voor Schoolinfo, dat zich bezighoudt met onderwijsinnovatie. Hij schrijft elke twee weken een column. Lees zijn eerdere bijdragen hier terug.