|
|
|
Nieuwsbrief bachelor Medische informatiekunde
|
|
|
|
maart 2021
|
|
|
|
|
Monique Jaspers: "De afgelopen weken deden het hart van schaatsliefhebbers harder kloppen. Vol verwachting keken ze uit naar de dag dat ze hun schaatsen konden onderbinden om het natuurijs op te gaan!" |
|
|
|
|
|
|
Wat gebeurt er veel |
|
|
|
Saskia Peerdeman: "Kort geleden nog waren we in de greep van het weer in Nederland. Van vijftien centimeter sneeuw, naar lenteweer met bloeiende krokusjes en fluitende vogeltjes. Onvoorstelbaar hoe snel het weer, maar ook de temperatuur, kan veranderen. Andere veranderingen in Nederland gaan tergend langzaam. We mogen weer naar een kapper en af en toe een winkel in, maar het heeft nog geen verandering gegeven voor jullie. Landelijk worden kleine en voorzichtige stapjes gezet. Er wordt steeds rekening gehouden met een mogelijke volgende golf besmettingen." |
|
|
|
|
|
|
|
Jouw mening is op zo veel manieren belangrijk |
|
|
|
Dit hoor en lees je vaak. Maar de mening van onze studenten is dan ook echt belangrijk. Hieronder zie je drie oproepen waarin gevraagd wordt om je mening. Drie verschillende onderzoeken. Laat je stem maar goed horen! |
|
|
|
|
|
|
|
2. UvA panel |
|
|
|
Wil jij meepraten en -denken met de Universiteit van Amsterdam? Zijn er bijvoorbeeld dingen die de universiteit beter kan doen? Of zie jij zaken die anders moeten? Door mee te doen aan het panel kun je jouw ideeën, wensen en meningen uiten. Daarmee kan de UvA haar communicatie en dienstverlening verder verbeteren, voor jou. |
|
|
|
3. Studenten ervaringen met online onderwijs |
|
|
|
Het College van Bestuur van de UvA laat momenteel onderzoek doen naar de ervaringen van studenten en docenten met online onderwijs. Wil jij tijdens een online focusgroep vertellen over je ervaringen met online onderwijs. Meld je dan hier aan. Als bedankje voor jouw deelname krijg jij een bol.com-kaart t.w.v. €10. |
|
|
|
Doe mee met de speciale editie rondom Duurzaamheid. Vind jij dat er op de UvA meer aandacht voor duurzaamheid in het onderwijs moet komen? Loop je rond met een goed idee voor een nieuw vak? Stuur dan voor 17 maart jouw idee voor een nieuw vak in. Wie weet ben je volgend jaar student-assistent bij jouw eigen vak!
|
|
|
|
|
|
|
Boeiende masterclasses |
|
|
|
De Furore masterclass was een groot succes en we waren blij zoveel van de MI bachelor studenten te zien. Lilian Minne en Steyn Kahrel van Furore vonden het leuk om te zien hoe enthousiast iedereen meedeed, met name bij de ‘Pokeren met meldingen’ workshop! De volgende masterclass wordt gehouden door M&I Partners en is op donderdag 18 maart van 16 tot 18 uur. M&I Partners is een ICT-adviesbureau dat klanten adviseert bij het ontwikkelen van hun digitale en ICT-strategie. We hopen dat jullie deze masterclass bijwonen, want het is een goede oriëntatie op de arbeidsmarkt en mogelijke stages. Houd je studentenmail en Canvas in de gaten voor de link voor de masterclass! |
|
|
|
De minister presenteerde onlangs het Nationaal Programma Onderwijs dat is opgesteld in verband met de gevolgen van corona. Een week eerder woonde ze een klinisch college bij in de bachelor Geneeskunde. Daarover lees je hier. Maar wat kunnen studenten straks merken van de financiële injectie die onderwijs krijgt? |
|
|
|
|
|
|
Deze maand over Erasmus+ en Brexit, Coschappen en stages 2021 en Universitas 21 Health Sciences Group (U21 HSG). En lees over wat het International Office nog meer voor jou kan betekenen.
|
|
|
|
|
|
|
Heb jij een idee hoe jij het onderwijs zou willen veranderen? Wil jij meepraten en beslissen over belangrijke onderwerpen in het onderwijs? Ga dan de medezeggenschap in! |
|
|
|
Onderwijsevaluatie |
|
|
|
De evaluaties van BAM1.2, BAM1.3 en BAM2.3 2020-2021 zijn afgerond. De studentrapporten en gespreksverslagen zijn te vinden op Canvas, in de course van de betreffende jaargroep.
|
|
|
|
Bericht van de Medische Bibliotheek |
|
|
|
Al enige tijd zijn er problemen met de toegang tot de (betaalde) wetenschappelijke literatuur. Journals en uitgeverijen zijn lastig of niet te bereiken via de zogenaamde BAMC route (de ‘Buiten-AMC’ers’). Deze literatuur is wel toegankelijk via de CDW. Dat geldt dus voor masterstudenten en bachelorstudenten met een bijbaan in het AMC. Voor de andere studenten wordt naar een oplossing gezocht. Eventueel kun je nog voor pdf’s terecht via de UvA-UB bij de full tekst via je UvAnetid. |
|
|
|
Ondertussen op de social media |
|
|
|
Terwijl wij onze groep volgers op Insta en Facebook langzaamaan zien groeien (welkom!), komen we op YouTube in TikTok ook leuke posts tegen. |
|
|
|
Heb jij toevallig gestudeerd met Emily Charles? Deze Amerikaanse studente vertelt op hilarische manier over haar ervaringen (en blunders) bij haar bachelor Geneeskunde in Amsterdam. |
|
|
|
Ken jij Daisy Veenstra al? Op TikTok plaatst deze jonge psychologe regelmatig raps over de lastige situatie van nu. |
|
|
|
|
|
|
AGENDA |
|
|
|
18 maart: Masterclass bij M&I Partners ICT-advies |
|
|
|
Heb je nog vragen? Afspraak maken? |
|
|
|
- Heb je vragen over een bepaald blok, thema, of studie-opdracht? Kijk dan eerst op de desbetreffende course op Canvas.
- Voor overige vragen ga je naar de Digitale Student Service Desk
- Omdat de Studentenbalie i.v.m. corona gesloten is, kun je bij dringende vragen die je liever niet digitaal stelt, een terugbelverzoek indienen in de DSSD. Vermeld in je bericht dat het een terugbelverzoek betreft, waar je vraag betrekking op heeft en op welk telefoonnummer je bereiken bent.
- De A-Z lijst op student.uva.nl. Hier vind je alles wat te maken heeft met de regelingen rondom je opleiding en de UvA.
- Een afspraak voor een persoonlijk gesprek met een studieadviseur maak je online.
- Een afspraak maken met International Office over studeren of stages in het buitenland kan ook online.
|
|
|
|
Margot Bary en Karin Poldervaart |
Redactie nieuwsbrief / Communicatie Onderwijssupport |
|
|
|
|
|
|
|
Deze nieuwsbrief is een publicatie van Communicatie Onderwijssupport. Vragen, opmerkingen en kopij voor deze nieuwsbrief mail je naar redactieonderwijs@amsterdamumc.nl.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| | | | | | | | | | |